Ondernemen of gokken?

Ik merk dat veel ondernemers als eerste aan volume denken wanneer ze denken aan groei. Er is vaak een plan om meer te verkopen of naamsbekendheid te vergroten, maar dat betekent niet automatisch dat je er onder de streep ook iets aan over houdt. Om écht van je bedrijf te kunnen leven en je bedrijf zichzelf te laten onderhouden heb je een plan nodig. Ben je zonder plan niet simpelweg een gokker?

“Je hebt een goed idee, vertaalt dat naar een product of dienst en wilt daarvan kunnen leven.”

Gokken, dat doen we wanneer we een kansspel spelen. Je speelt, kunt een prijs winnen maar kunt de uitkomst van het spel nauwelijks of niet beïnvloeden. Voor het ondernemersbegrip bestaan er verschillende definities (alleen al in het fiscaal recht kennen we er een paar en een hoop grijze gebieden), maar over het algemeen vinden we dat een ondernemer iemand is die via zijn bedrijf kwaliteiten inzet om met dat bedrijf geld te verdienen. Je bent ergens extreem goed in en/of hebt een goed idee, vertaalt dat naar een product of dienst en wilt daarvan kunnen leven. Zo simpel als dat.

Voordat ik met een ondernemer samenwerk, wil ik daarom altijd eerst weten hoe het bedrijf op dat moment voor zichzelf én de ondernemer kan zorgen, de levensvatbaarheid. Ik kijk dan naar de winst in combinatie met andere parameters.

“Betaalt het harde werken zich ook uit?”

Omdat ik ook wil weten hoe de ondernemer zelf over de financiële gezondheid van zijn of haar bedrijf denkt, is één van mijn eerste vragen: hoe gaat het met je bedrijf? En het verbaast me. De antwoorden die ik krijg hebben bijna altijd te maken met omzet. Ondernemers zeggen dan: “ik verkoop de laatste tijd meer”, “de campagne is succesvol”, “we zijn lekker aan het groeien” of “we hebben het zo druk, we denken eraan om personeel aan te nemen”. Dat is fijn en natuurlijk belangrijk, maar betaalt het harde werken zich ook uit? Met andere woorden, is alleen je omzet hoog of ook de winst? Ik hoor dan dingen als: “we willen eerst de naamsbekendheid vergroten, daarna gaan we werken aan de winst” of “ik geloof sterk in mijn idee, nu is het investeren en straks terugverdienen.” Ik ben dan altijd benieuwd naar de ‘hoe’, hoe ga je jouw bedrijf winstgevend maken? Hoe ga je je inzet terugverdienen? En dan wordt het angstvallig stil.

Blijkbaar bestaat er een diepgewortelde gedachte dat een bedrijf eerst moet groeien en daarna pas winstgevend kan zijn. Wat mij betreft een diepgewortelde misvatting; het ene hoeft het andere absoluut niet uit te sluiten, uitzonderingen daargelaten. Sterker nog, eerst winstgevend zijn en van daaruit groeien, zorgt voor groei op een financieel gezonde manier.

Je bedrijf is geen hobby en zeker geen kansspel

Maar los daarvan, hoe ga je een winstgevend bedrijf realiseren zonder plan? Katherine Paterson zei het al met haar wereldberoemde quote: “a dream without a plan is just a wish”. Ik wil het nog scherper stellen. Hoe anders ben je dan een gokker wanneer je ‘speelt’, je inderdaad de kans hebt om van je bedrijf te kunnen leven, maar de uitkomst nauwelijks beïnvloedt doordat je geen plan hebt? Ben je dan ondernemer of ben je gokker (met alle respect voor de ‘winstgevende’ gokkers)?

Begrijp me goed, zonder omzet geen winst, maar een hoge omzet of volume betekent niet per se dat je bedrijf levensvatbaar is. Natuurlijk zijn er bedrijven, waaronder sommige start ups, die zich eerst focussen op een hoge omzet en groei in volumes en later winstgevend worden (denk bijvoorbeeld aan een niet bij naam te noemen social mediabedrijf, je weet wel, die ene met dat blauwe vogeltje en die 140 tekens, heeft ‘pas’ na 12 jaar en een hoop directieleden verder, voor het eerst winst geeft gemaakt) maar dat is meer uitzondering dan regel. En bovendien, als je een plan maakt om meer te verkopen, waarom maak je dan niet ook een plan om winstgevender te worden? Waarom word je niet winstgevend en ga je van daaruit groeien?

Maak een plan voor een winstgevend bedrijf!

Wat ik wil zeggen is dat ondernemers zichzelf soms te kort doen. Je hebt vertrouwen in je idee/concept en dat is goed, maar wel alleen de basis. Zonder plan is het alleen hopen op een winstgevend bedrijf. Stop met je bedrijf te zien als kansspel. Hoe spannend dat aanvankelijk ook is, uiteindelijk is de kans groot dat je van een koude kermis thuis komt of een heleboel capriolen moet uithalen om het tij te keren. Je bedrijf is geen hobby en het is zeker niet iets om mee te gokken. Je bent gaan ondernemen omdat je passie hebt. Je bent uit loondienst getreden omdat je van je bedrijf wilt kunnen leven, zorg er dan voor dat je dat daadwerkelijk kunt. Maak een plan om winst te maken en groei vanuit die winstgevendheid in volume. Kun je geen winst maken, dan is het idee waarschijnlijk – hoe hard het misschien ook klinkt – niet levensvatbaar. Je bedrijf kan immers niet (voldoende) zichzelf bedruipen, als je bedrijf al voor jou kan zorgen.

Wil je inzicht in de financiële gezondheid van jouw bedrijf of juist een plan maken? Neem dan contact met me op voor een kosteloos consult!

Volg ons op Social Media

Xavier James

Xavier geeft inzicht, advies en trekt aan de bel zodra het nodig is. Hij analyseert grondig, denkt vandaag al met je mee over de toekomst en helpt je bij een stappenplan om een winstgevend(er) bedrijf te zijn. Hij is helemaal in zijn element wanneer hij complexe situaties in jip-en-janneketaal kan vertalen en kijkt kritisch naar al je bedrijfsprocessen. Mensen omschrijven hem als zakelijk op de inhoud en empathisch op de relatie. Als fiscalist zorgt hij ervoor dat je nooit meer wakker hoeft te liggen van belastingen en alle voordelen maximaal benut. Door zijn ervaringen als adviseur, betrokkenheid bij verschillende detailhandelaren en onderzoeken naar online customer excellence is hij als geen ander in staat de vinger op de zere plek van je webshop te leggen en processen te stroomlijnen. Hij helpt je graag van droom naar realiteit, naar een groeiende webshop, een winstgevend bedrijf.

More Posts